Vad är konverteringsoptimering egentligen?

Om du marknadsför något på internet har du kanske hört talas om ordet konverteringsoptimering.

Men vad är konverteringsoptimering, och hur gör du för att lyckas med det?

De frågorna och fler får du svar på precis nu.

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering är en metod för att få de som besöker din webbsida att göra det du vill att de ska göra. Besökarna ska alltså konvertera. Vanliga konverteringar består av att besökaren köper något, beställer en offert och/eller skriver upp sig för ett nyhetsbrev.

Vad är en konverteringsgrad?

Konverteringsgraden är den andel besökare som gör det du vill att de ska göra. Konverteringsoptimering går ut på att höja konverteringsgraden så att det således går bättre för ditt företag.

Vad är en normal konverteringsgrad?

En normal konverteringsgrad ligger på mellan cirka 1 och 4 %. Men värt att veta är att konverteringsgraden skiljer sig rejält beroende på vad du vill besökaren ska göra.

Att sälja någonting är i regel mycket svårare än att få någon att skriva upp sig för ett nyhetsbrev för att nämna ett exempel.

6 sätt att höja din webbsidas konverteringsgrad

1. Använd bra call to action-knappar

Bra designade call to action-knappar ska synas tydligt och inte ha allt för skrikiga färger. Det är även viktigt att knapparna har rätt kontrast, vilket är något du kan kontrollera med hjälp av verktyget WEBAIM Contrast Checker.

2. Placera allt viktigt above the fold

Det som är viktigt, exempelvis en knapp som ska konvertera bra och/eller ett viktigt textstycke ska placeras above the fold. Frasen above the fold betyder i detta fall (förenklat) överst på webbsidan.

Så du ska se till att placera det viktigast överst på din webbsida, alltså så långt upp att användarna slipper scrolla för att ta del av det viktigaste.

Above the fold kommer från den tid då de som designade de fysiska tidningarna såg till att det viktigaste syntes över vecket, alltså över tidningens vikning.

3. Inkludera kundrecensioner

Om besökare ser att andra besökare är nöjda med den tjänst du erbjuder kommer din konverteringsgrad öka. Så ju fler bra kundrecensioner du visar upp desto bättre är det för konverteringsgraden.

4. Se till att formulären har få fält

Om du exempelvis har en webbsida som går ut på att kunder ska teckna sig för ditt nyhetsbrev är det viktigt att formuläret är enkelt att fylla i. Det ska alltså räcka med att fylla i en e-postadress, och sen ska allt vara klart.

Att tvinga besökarna fylla i en massa fält som inte är 100 % nödvändiga är nämligen alltid en dålig idé, och så även något som sänker konverteringsgraden.

5. Webbsidan måste laddas snabbt

Din webbsida ska laddas inom loppet av tre sekunder på mobil, men det är ett stort plus om din webbsida laddas snabbare än så. Att ha en laddningstid på omkring 1,5 sekund eller lägre på mobil är riktigt bra, och något som gör att fler besökare konverterar.

Den största anledningen till att fler besökare konverterar är för att många väljer att trycka på bakåtknappen om din webbsida laddas för långsamt. Så om du har en snabb webbsida säkerställer du att så många besökare som möjligt faktiskt besöker din webbsida när de exempelvis kommer från en sökmotor.

6. Svara på sökintentionen

Alla artiklar och landningssidor har en sökintention, som i sin tur är anledningen till att besökaren väljer att ta sig till din webbsida. En sökintention kan alltså vara: Vad kostar ett webbhotell, eller hur syns jag bättre på Google.

På din webbsida, exempelvis i en artikel är det viktigt att du svarar på hela sökintentionen. Inga följdfrågor ska finnas hos besökaren när hon har läst klart din artikel, för om det finns det tar din besökare sannolikt sig till en konkurrents webbsida istället.

Ett exempel på bra konverteringsoptimering

OvkCenter är ett företag som förmedlar OVK-besiktningar (förenklat ventilationsbesiktningar) till de som besöker webbsidan. Ett viktigt mål hos dem är att så många besökare som möjligt ska klicka på deras knappar för att således beställa en offert på en OVK-besiktigning.

Ta gärna en titt på bilderna nedan:

Med hjälp av dem ser du att OvkCenter:

  • Har tydliga CTA-knappar med bra kontrast.
  • Har inkluderat den viktigaste informationen above the fold.
  • Har svarat på sökintentionen above the fold (ju tidigare du svarar på den desto bättre).
  • Har en webbsida med en kort laddningstid.
  • Har inkluderat kundrecensioner där nöjda kunder uttalar sig.

De gör med andra ord väldigt mycket rätt, vilket du nu vet är viktigt inom just konverteringsoptimering.

Läs mer: Med ett bra webbhotell får du en snabbare webbsida.

Lämna en kommentar