EMD – Domännamn med exakt betydelse

EMD står för ”Exact Match Domain” och är ett domännamn som tydligt speglar produkten eller tjänsten som säljs. Förr var det en viktig SEO-faktor, men hur är det idag och vilken roll spelar EMD i val av domännamn?

Vad är EMD?

Med EMD menas att domännamnet är samma sak som primärt sökord för webbplatsen. En rörmokare i Gävle skulle därmed kunna ha webbadressen ”rörmokare-gävle.se”. Den som bor i den staden och har problem med avloppet bör till stor sannolikhet använda Google och just söka efter ”rörmokare Gävle” för att få hjälp.

Två av de mer kända exemplen i Sverige är är Flygresor.se samt dammsugarpåsar.nu. Bägge dessa domäner vill ha trafik från sökningar på just dessa ord. Detta inte minst dammsugarpåsar.nu där sökordet är väldigt smalt. Den som vill flyga kan ju även söka på flygbiljetter, flyg eller liknande.

Nackdel – smal inriktning

En nackdel med att använda EMD är att webbplatsen så tydligt kommer att förknippas med en enda produkt eller tjänst. Ett problem som exempelvis kan ses på mockaborste.se. Till stor sannolikhet användes domänen i början för att marknadsföra mockaborstar. Men den som besöker sidan idag ser att ett flertal närliggande produkter även presenteras i utbudet. Detta med allt från skorvårdskit till poleringssvampar.

Här finns visserligen relevans mellan produkterna men trots allt blir domännamnet något missvisande. Ännu mer missvisande blir det just på dammsugarpåsar.nu som även säljer kontorsmaterial.

Fördel – SEO

Förr var EMD en mycket stark SEO-faktor. Genom att välja domännamn utifrån sökord gavs stora fördelar på Google och därmed rankades sidan högre. Det gjorde även att ett flertal mer suspekta domännamn började användas. Det kunde exempelvis vara ”sms-lån-med-helgutbetalning.se” osv. Domännamn som varken är lätta att komma ihåg eller som ger speciellt mycket trovärdighet. Men i kampen om positionerna på Google väljs ibland position före användarvänlighet.

EMD som rakningfaktor har däremot minskat kraftigt. Nu lägger Google primärt fokus på användarvänlighet. Google har till och med tagit i med hårdhandskarna mot just EMD av dålig kvalité.

”In 2012, Matt Cutts (then Google’s chief spam fighter) announced an algorithm change that was aimed at reducing the amount of low-quality exact match domains in search results. /Search Engige Journal

Fördel – Användarvänligt

Även om SEO-faktorn inte väger lika tungt som förr finns fortfarande en fördel i användarvänligheten. Detta förutsätter däremot att det är ett kort och tydligt domännamn. Flygresor.se, dammsugarpåsar.nu och mockaborste.se är namn som går att komma ihåg och som kan upplevas relevanta. Billiga-arbetskläder.com är inte lika enkel att komma ihåg. Ska det vara bindestreck eller inte? Ska det vara a eller ä? Ska det vara .se eller .com.

Om en EMD ger användarvänlighet och möjlighet att marknadsföra företaget via domännamnet finns en fördel. Om det enbart väljs utifrån ett SEO-perspektiv bör man nog tänka över valet en gång till.

Lämna en kommentar